CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

TANDA-TANDA KEMATIAN UNTUK ORANG ISLAM

Monday, February 22, 2010
Tanda 40 hari sebelum hari mati

  • Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar.
  • Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut.
  • Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT.
  • Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita,antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa.

Tanda 7 hari

  • Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

Tanda 3 hari

  • Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri.
  • Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti.
  • Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan
Tanda 1 hari

  • Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

Tanda akhir

  • Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum.
  • Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.
peTANda kePAdaku:

pernah suatu ketika dahulu,saya mendapat salah satu tanda di atas iaitu tanda 3 hari..... pada masa tengah dahi saya berdenyut-denyut,saya tergamam seketika.... saya tahu itu adalah penanda tapi saya x ingat petanda apa.....setelah check semula,itu merupakan tanda kematian.....
Ya Allah......betapa takutnya saya masa itu memikirkan amalan yang tidak cukup untuk dibawa bersama, dOsa yang bertimbun-timbun dan perpisahan dengan orang yang tersayang.Puas saya menangis meminta maaf dari mak abah dan kawan-kawan.Walhal waktu itu bukan masa untuk saya menangis memikirkan itu adalah setiap yang akan dilalui oleh setiap insan dan takdir yang Allah tetapkan....

dan datanglah seorang sahabat saya menasihati.....jodoh,pertemuan,ajal semuanya di tangan Allah....mungkin Allah telah berikan petanda....tapi petanda untuk kita sedar dari nikmat dunia...petanda untuk kita tumpukan perhatian kita sama ke arah akhirat....saya sedar...mungkin sebelum ini saya terlalu lalai mengejar keduniaan....Allah telah berikan penanda untuk menyedarkan saya bahawa kita hidup bukan untuk dunia semata-mata malah...akhirat.....alam yang kekal selama-lamanya.....

selepas itu,saya mendapat sms dari teman...
mengingati TEMAN tanda PERSAHABATA,
mengingati MATI sumber KEKUATAN IMAN,
mengingati AKHIRAT semulia-mulia INGATAN,
mengingati ALLAH itulah KETENANGAN.


35 komen:

  1. Anonymous said...:

    betul betul
    =)

    pernah saya soal kan ustaz mengenai hal ini, dan ustaz saya cakap, petanda tu hanya disedari oleh mereka(orang sekeliling) lepas kita dah tiada dalam dunia ni.
    kita pun sedar(tanda-tanda tu) tapi kita tak boleh nak luah, macam ada hijab gitu. kita macam "eh betul ker" lepastu let it go jer.

    kita manusia biasa je kan?
    bg mereka yg betul2 beriman mmg sgt2 untung.
    moga kita tergolong dalam kalangan org yg beriman.
    hee

    lg satu, kalau search guna internet ni, yg tanda2 bergerak tu kan, ustaz sy ckp, jgn percy sgt, sbb boleh jadi khurafat.
    wuu, terkejut sy ms tu.

    tapi itulah, kadang-kadang Allah berikan kita tanda-tanda ni sebab nak panggil kita balik lepas kita dah terlalu leka jauh dengan duniawi.
    supaya kita igt Dia balik.

    ^^

    beruntungkan kita dilahirkan dalam islam?
    orang non-muslim tak dapat rasa semua ni.
    melainkan mereka terbuka hati nak masuk islam.
    mudah-mudahan ramai yg terbuka hati nak masuk islam lagi. amin.

  1. btol22....
    tima kasih atas nasihat awak....
    mula2 tu memang saya percaya betOl2 la...takotnya,Allah saja yang tahu...saya menangis siang malam...lpas tu saya sedar...wat pe la saya menangis...even saya menangis sampai kluar air mata darah sekalipun..kalau Allah dah tentukan ajal saya,saya tetap akan mati juga...sepatutnya saya upgradekan amal saya...kerana itu sahaja yanag saya bley bawa nanti...Alhamdulillah,walaupun ianya bley jd khurafat jika kta mempercayainya,tapi saya ambil kejadian ini sebagai peringatan kepada saya tantang mati..smoga kita trus berada dalam rahmat dan lindungan Allah.Amin..

  1. Banyak sedekah kali lu
    Sedekah bisa menunda ajal

  1. melizah said...:

    assalamualaikum sume.
    hmm hari ni sye dpt petanda yg ke tiga..
    bru je tdi mse solat.
    tpi knp sye still rse takut?

  1. Unknown said...:

    Sya pon bru dpt petanda ke 3....
    macam cerita2 diatas .... takut Allah saja yg tahu... masa tengah lepak dengan kawan.. terdiam saya.... apakah cukup amalan yg aku nak bawa dlm masa 3 hari ni.... mungkin kita insan terpilih yg Allah bagi untuk mengingatkan kita kematian semakin hari semakin hampir....dan juga mungkin Allah gerakkan hati kita untuk kembali taat kepadaNya setelah lama berleka dengan dunia... Ajal Maut di tangan DIA... semoga kita terus istiqomah dan mempertingkatkan lagi amalan untuk terus hidup dan sentiasa bersedia untuk kembali kepadaNya....

  1. Unknown said...:

    Sya pon bru dpt petanda ke 3....
    macam cerita2 diatas .... takut Allah saja yg tahu... masa tengah lepak dengan kawan.. terdiam saya.... apakah cukup amalan yg aku nak bawa dlm masa 3 hari ni.... mungkin kita insan terpilih yg Allah bagi untuk mengingatkan kita kematian semakin hari semakin hampir....dan juga mungkin Allah gerakkan hati kita untuk kembali taat kepadaNya setelah lama berleka dengan dunia... Ajal Maut di tangan DIA... semoga kita terus istiqomah dan mempertingkatkan lagi amalan untuk terus hidup dan sentiasa bersedia untuk kembali kepadaNya....

  1. Unknown said...:

    betul tanda2 tu? saya pun rasa jugak..ya allah takut.. :( hari2 google tgk ..

  1. Unknown said...:

    Mak aku baru dpt petanda 3. Menangis aku waktu subuh skrg ni...

  1. Unknown said...:

    Aku dpt pertanda ni tadi, ak gelisah hati tak tenang,hati ak terdetik mengingatkn ttg kematian,ak terus ambil wudu solat dn ak baca yasin, berzikir, berdoa kpd allah, ak takut dgn kematian segala amalan ak blom cukup lagi, Allahhuakbhar , ya allah panjangkan lah umurku ya allah, tanggungjwb ku diats muka bumi ini blom lagi selesai ya allah, ak ingin menjaga org tua ku, dan ingin menjadi insan yg berguna ya allah,dan ingin menjadi hamba mu yg taat dn setia yg allah, permakbulkn lah permintaan ku ini ya allah,
    (Mohamad amirul mukmin bin Roslan) (30.10.1998) anak lelaki tunggal dlm 3beradik,adik syg mak dgn ayah sngd (hashimah bte abd.ghafar) (roslan bin rahman) adik dpt petanda ni tadi (07.03.2016)

  1. Unknown said...:

    Aku dpt pertanda ni tadi, ak gelisah hati tak tenang,hati ak terdetik mengingatkn ttg kematian,ak terus ambil wudu solat dn ak baca yasin, berzikir, berdoa kpd allah, ak takut dgn kematian segala amalan ak blom cukup lagi, Allahhuakbhar , ya allah panjangkan lah umurku ya allah, tanggungjwb ku diats muka bumi ini blom lagi selesai ya allah, ak ingin menjaga org tua ku, dan ingin menjadi insan yg berguna ya allah,dan ingin menjadi hamba mu yg taat dn setia yg allah, permakbulkn lah permintaan ku ini ya allah,
    (Mohamad amirul mukmin bin Roslan) (30.10.1998) anak lelaki tunggal dlm 3beradik,adik syg mak dgn ayah sngd (hashimah bte abd.ghafar) (roslan bin rahman) adik dpt petanda ni tadi (07.03.2016)

  1. Unknown said...:

    Salam mukmin, sy baru dapat petanda 8ni td.

  1. Unknown said...:

    Salam mukmin, sy baru dapat petanda 8ni td.

  1. yang penting percaya pada qada dan qadar

  1. Unknown said...:

    Btul ke x boleh percaya sangat?

  1. Unknown said...:

    Asslmkm..mcmn perasaan kmu time dpt tanda tu ye??

  1. Unknown said...:

    Assalamualaikum..saya pon tergolong dari kalangan korang dpt merasakan pertanda yg brnombor 3. Allahuakbar! Semoga dpermudahkn segalanya urasan dan d berkati perjalanan di atas muka bumi ini.. inshAllah kalin..ameen..alhamdulillah dgn sgla kenikmatan yg tlh Allah berikan semua sudah tertulis.. jujur saya pon merasakan tkod,sgt2 tkod sbb kita nih hambakan.?psty 99% tolakn kematian trmasuk sya.... semoga kita semua saudara2 muslimmin dan muslimat diberikan kekuatan dan d beri hdayah..ameen..👍🏻

  1. Mamat said...:

    Aku pun sama.takut giler aku rasa.sampai sekarang ni.dahi berdenyut2 dan di pusat.seriusly masih takut.panjangkan lah umur ku ya allah.aaminn

  1. Unknown said...:

    Macamana sekarang, ok ke..

  1. Aku juga merasa perkara yang sama dah dua hari aku rasa deyutan di dahi..aku sangat takut bila rasa hanya tinggal berapa hari je untuk aku bertaubat..tapi aku bersyukur kalau tanda ini untuk menegur aku supaya mengingati Allah..aku nak biarkan rasa ini terus bersama aku agar aku tidak pernah lupa akan Allah..hari ni dah hari ketiga..semoga Allah ampun kan segala dosa kita semua..aminnn

  1. Assalamualaikum aku nak tanya ni. Aku pon baru ja mengalami petanda ketiga tu. Nak tanya niiii.... Yang mana dah lama kena petanda ni masih hidup ke?

  1. asd said...:

    ok ke skrang ni...?

  1. Unknown said...:

    Betul tu aku pun baru dapat tanda ni denyut kat dahi.. yang lain masi hidup ke

  1. Unknown said...:

    Sye pun rasa benda yg sma ..masuk hari nie 3 hari dah dahi sya berdenyut..😭

  1. Unknown said...:

    Skrg mak awk camane? Mf ye..

  1. Unknown said...:

    Weh ok je. Alhamdulillah. Dh lepas 3 hari tp masih ada ni. Ajal maut rahsia Allah SWT. Xda siapa yg tahu. Tetapi mengingati mati tu bijaksana. Mendekatkan diri pd Allah. Anggaplah Allah memberikan hidayah pd kita dgn perasaan takut mati ni. Tenanglah. Bykkan dgr ceramah ustaz2 mengenai tanda ni. Ok.

  1. Unknown said...:

    Saya pun baru dapat tanda ni,takde pape Kan?

  1. Unknown said...:

    Semalam saya pun dapat tanda ni tapi die berdenyut di antara kening allahu risau sungguh hm

  1. Unknown said...:

    Saya baru dapat tanda 3 hari tu, saya takut sangat2 ya Allah ampuni dosa ku

Post a Comment