CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Hari ke-4 di UIA,Kuantan

Saturday, December 11, 2010
Alhamdulillah....

Dah masuk hari ke-4 di uia kuantan ni...
Taaruf sudaaa....
Kemas bilik sudaaa....
Outing sudaaa.....
Homesick sudaaa......:(

Sebelum datang ke kuantan,sering digembar-gemburkan oleh kawan2 bahawa uia kuantan ni x semeriah gombak...memang dan tak dinafikan langsung...saya da pergi gombak dan dapat melihat perbezaan yang jelas..dari segi  infrastrukturnya yang banyak lagi dalam pembinaan termasuk masjid....banyak monyet plak tu...susah nak keluar outing..

Tapi suka saya nak katakan,jika saya diberi pilihan samada gombak atau kuantan,saya pilih CFS PJ..hehe..PJ tetap di hatiku dan kawan2 banyak yang tertinggal di sana...bukan2...saya akan tetap memilih Kuantan..
First sekali sebabnya adalah uia kuantan adalah tempat yang tenang..saya adalah orang yang tenang so saya suka tempat yang tenang..memang tenang keadaan di sini...setiap hari terasa sejuk walaupun pukul 12.00pm..atas jalan pun boleh tidur kalau nak sebab jarang2 oarang lalu..tapi xtau la..sebab kuliyyah pun xmula lagi dan ramai lagi yang masih bercuti..kami je yang datang awal..

Second,tarbiyah bila berada di sini memang banyak...so sedikit sebanyak saya dapat tarbiyahkan diri saya ni yang terlalu manja dengan keadaan...kalau dulu kat CFS roomate ada 4 orang dan bilik pun kecil..tapi sekarang saya terkontang-kanting dalan bilik sorang2 dan bilik pun luas...nak berbual ngan bilik sebelah pun kena sms or ym..memang la kita akan mendapat privacy 100% tapi memang macam kera dalam tempurung la...eh2,clap..macam katak dalam tempurung la...kalau x de pape nak buat,memang terperaplah dalam bilik kecuali nak mandi,makan dan main dengan monyet...tapi mahallah kami je yang macam ni..kalau mahallah laen semua ade 4 compartment dalam satu bilik..

Third,saya dapat banyak kawan baru....bukan kawan yang dapat diceritakan masalah atau kawan yang dapat tolong kita iron baju ke apa ke..tapi kawan yang kadang2 banyak menguji kesabaran..MONYET!!!masa minggu taaruf,saya dapat lihat betapa banyaknya monet dan sekutunya diatas bumbung mahallah kami,Talhah 1...bila petang dan malam,depa datang kucar2kan sampah...dan selalu dengar cerita akak2 yang monyet ni pantang kalau kita bawak plastik makanan,depa akan datang menyerang...tapi terfikir jgak,awat la depa x p serang cafe terus..cafe kan banyak makanan...tapi xpa..itu juga tarbiyah untuk saya... jangan mengeluh husna!!xbaik...mana tahu satu hari nanti monet tu akan selamatkan saya..boleh ke monyet selamatkan kita tapi itu semua kuasa Allah..satu hari saya lapar dan monet pun datang menghulurkan pisang yang dia petik kat hutan..haha..tipu sangat2..

Fourth,kuliyyah saya memang jauh...naik bukit,turun bukit,terjun longkang,seberang tasik baru sampai..acah ja..tapi  memang tak bohong..jauh..lebih kurang setengah jam kalau jalan kaki...kalau bas,dalam 15 minit la..tapi kalau terlepas bas,memang parah la..tapi kuliyyah saya besar sekali antara kuliyyah lain...maklumlah kuliyyah saya,sciences..banyak cabangnya...tapi kerana bangunan admin belom lagi siap2 dari tahun apa ntah,so semua pusat pentadbiran macam ITD,pejabat post,klinik semua tu ada kat kuliyyah medic..so kuliyyah ni agak meriah la berbanding kuliyyah2 yang lain..tapi konklusi baik yang saya dapat adalah saya boleh bersenam sambil ke kelas...sambil menyelam minum air..haha..memang pandai cakap je,cuba buat..
Fifth,kalau nak keluar or outing,memang susah...xde pun bas bandar nak datang amik sampai ke dalam macam gombak tu dan PJ..kalau kat pj dulu,nak pergi mana2 pun boleh..semua ada..last minit pun boleh kata nak keluar pergi PC fair...kalau kat sini,nak pergi ke bandar,malam tu kena rancang betul2 perjalanan..Cuma ade bas jalan utama je..tu pun selang sejam kot..so,kami guna perkhidmatan pak teh(tauke prebet sapu)..kalau nak senang lagi keluar dengan kereta tapi budak 1st year mamng tak dibenarkan bawak kereta pun..tapi saya x kesah pun memandangkan kereta saya belum keluar lagi di pasaran...saya rasa bagus jugak kalau xde bas nak datang amik sebab kalau ada,setiap hari saya keluar memandangkan saya ni jenis yang suka mengembara dan kuantan ni memang banyak tempat menarik..tambah2 lagi kuantan ni dekat denagn laut so memang banyak pantai la n teluk la...

Walaupun semua reason yang saya bagi bukan la indah2 belaka tapi saya tahu saya akan dapat banyak manfaat dari keadaan ini..kita kena tengok daripada pandangan yang positif apa yang terjadi di sekeliling kita..setiap yang berlaku ada hikmahnya..Cuma kita kadang2 terlalu manja bila sebelum ni terlalu banyak nikmat yang Allah berikan..tapi bila Allah tarik balik sedikit nkmat yang diberi,kita nak mengeluh padahal Allah ingin menjaga kita..jadi, saya x boleh lalai dengan apa yang saya ada...saya kena siap awal2 nak ke kelas takut terlepas bas..saya dapat kawal hobi saya yang suka berjalan sebab malas nak call pak teh...

Apa yang boleh saya kata kat sini,saya sangat suka UIA Kuantan..walaupun ramai kawan2 saya tertinggal di PJ terutama roomate yang memahami,Maisarah...tapi setakat ni baru sekali saya homesick..mak selalu kata kalau homesick,ingat je nak menuntut ilmu,salah satu jihad di jalan Allah...kawal nafsu dan perasaan,jihad di jalan Allah...jangan stress2 sebab sayitan senang kacau kalau kita lemah..Sentiasa dekatkan diri kepada Allah...

So ,.....

Tempat baru,kawan baru,subjek baru,azam pun mestu mau baru.....
InsyaAllah...semoga semua berada dalam keadaan yang baik sepanjang saya di sini..
Jangan risau kepada bakal mahasiswa uia kuantan,saya gerenti yang tempat ni amat tenang dan seronok..InsyaAllah..

1 komen:

  1. Unknown said...:

    ehh my senior! sy MRSM Jeli 2006-2011 :)

Post a Comment