CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

UIA pilihan hatiku

Thursday, July 1, 2010
 

Alhamdulillah....Allah telah meletakkanku di tempat yang aku mahu dan tempat yang Dia  rasakan aku akan memperolehi sesuatu...Kadang-kadang tu rasa jealous la jugak bila ramai kawan yang dapat offer pergi belajar ke luar negara..Ye la. boleh tambahkan pengalaman dan belajar cara hidup orang kat sana... tapi bila difikirkan semula,memang rasa bertuah sangat dapat tawaran ke Universiti Islam Antarabangsa Malaysia..Bak kata orang kita patut bersyukur ngan apa yang kita ada..Ada hikmah Allah letakkanku di sini..Memang ada hikmah...dan hikmahnya aku dapat rasakan sekarang..



Sekarang ni dah sem last kat Matrik Uia PJ..rasa macam sayang nak tinggalkan tempat ni..walaupun x de la secantik mana,tapi banyak kenangan yang telah tercipta kat sini...hati rasa berat je nak tinggalkan bumi Petaling Jaya ni..tapi x dapat dinafikan memang rasa teruja dan x sabar-sabar nak jejakkan kaki ke main campus di Kuantan..


Banyak yang telah aku lalui selama hampir setahun lebih dah berada di sini...dapat rasakan suasana Islamic di sini...walaupun orang kata semua universiti ni sama je kat mana-mana pun..tapi walaupun x dak lah terjaga mana suasananya tapi kita akan dapat rasakan juga suasana Islamicnya di sini..ye la!!universiti Islam la katakan...

memang nak dikatakan di sini...ak memang telah ditarbiahkan oleh tempat..banyak perkara yang aku pelajari kat sini..Adakah aku betul-betul menutup aurat dengan sempurna sebelum ni..Adakah aku memahami semua pelajaran Syariah Islamiah  dan Quran Sunnah yang ak pelajari sebelum ni di sekolah lama ketika ak berada di Tingkatan 4..teringat zaman tu...masa tu,memang banyak benda aku tak tahu...dah la tak tahu,malu nak bertanya pulak tu...tu la orang kata bodoh sombong...malu bertanya sesat jalan..tapi tak la nak kata sekarang ni dah tahu banyak benda...banyak lagi...memang banyak...tersangat banyaknya benda aku tak tahu....



walaupun ak tak dapat nak praktikkan semuanya dalam kehidupan seharian aku..tapi setidak-tidaknya,aku dalam proses belajar lagi sekarang.. banyak perkara yang aku pelajari kat sini...dengan kehadiran pelajar-pelajar yang pentingkan biah sOlehah terutama pelajar DQ,memang semua terjaga..bukan nak kata terjaga sepenuhnya..tapi dapat dibendung la..pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan..memang akan ditegur oleh campus buddies...bagus la...tapi bukan aku la...aku menang takut nak tegur orang..takut nanti aku pulak yang terkena..Nauzubillah...di sini,hanya menceritakan pengalaman orang lain je..diri masih tak mampu nak melakukan semua tu..ye2..btul!!kita kena sampaikan walaupun dengan sepotong ayat..tapi ak rasa memang aku tak layak...banyak lagi benda yang perlu diperbaiki dalam diri ini terutamanya hati...



eh!!termasuh cerita ni plak..x pe..sebagai perkOngsian..nak cerita pasal suasana MATRIK UIA PJ sebenarnya...suasananya x de la cantik mana pun..kelas2 biasa je..tapi kedudukannya memng strategik di tengah bandar..dikelilingi kawasan perumahan yang besar2 dan tinggi2..cantik!!!berdekatan denga Jaya One..tempat perniagaan terkenal..berdekatan juga dengan Universiti Malaya..

Akhir sekali,peringatan kepada semua adik2 1st year yang baru je dah sebulan mendaftar kat sini...bersyukurlah...walaupun adik2 tak nampak lagi kebaikannya sekarang,adik2 akan nampak juga..InsyaAllah..wlaupun ada sesetengah junior yang dipaksa belajar di sini oleh ibu bapa,ingatlah mak ayah kita tahu apa yang terbaik dan mahu yang terbaik untu anak-anak...redha Allah terletak pada redha ibu bapa..jadi  bersyukurlah dengan apa yang kita ada sekarang,di mana kita berada sekarang dan denagn takdir yang telah Allah tetapkan pada kita...



Wassalam...


1 komen:

  1. NR said...:

    yup.. uia pilihan hatiku juga.. Ya Allah, terima kasih kerana menempatkan aku disini.. =)

Post a Comment